Κυριακή, 6 Απριλίου 2014

ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Καλλιόπη Γαλάκου
ΠΕ 02, 1ο Γυμνάσιο Σαλαμίνας


ΕΝΟΤΗΤΕΣ 1-5
 
Ερωτήσεις κλειστού τύπου – σύντομης απάντησης

1)    Τι εννοούμε με τον όρο «αγροτική επανάσταση»;
2)    Να περιγράψετε το φαινόμενο που ονομάστηκε «βιομηχανική επανάσταση». Που και πότε πρωτοεμφανίστηκε;
3)    Ποιες οι βασικές θέσεις του κινήματος του Διαφωτισμού; Που εμφανίστηκε αρχικά και πως εξαπλώθηκε; Να αναφέρετε τους βασικούς εκπροσώπους του.
4)     Να δώσετε σύντομες επεξηγήσεις έκτασης 2-3 σειρών για τους παρακάτω όρους: φυσιοκρατία, Εγκυκλοπαίδεια
5)    Ποιο ήταν το «προφίλ» των βορείων και ποιο των νοτίων αποικιών που ιδρύθηκαν στ’ανατολικά παράλια της Αμερικής από τους Άγγλους;
6)     Ποια ήταν η πολιτική οργάνωση των αμερικανικών αποικιών υπό αγγλικό έλεγχο;


7)    Ποιο ήταν το αίτιο και ποια η αφορμή της αποικιακής κρίσης στην Αμερική;
8)    Να αναφέρετε δυο μάχες που υπήρξαν καθοριστικές για την έκβαση της αμερικανικής επανάστασης.
9)    Τι προβλέπει το Σύνταγμα των ΗΠΑ (1787) και σε ποια αρχή στηρίχτηκε;
10)     Ποια ήταν η σύνθεση της γαλλικής κοινωνίας κατά τις παραμονές της γαλλικής επανάστασης;
11)     Να δώσετε σύντομες επεξηγήσεις έκτασης 2-3 σειρών για τους παρακάτω όρους: παλαιό καθεστώς, λέσχες, αβράκωτοι
12)     Τι προέβλεπε το Σύνταγμα του 1791;
13)     Ποια μέτρα έλαβε η Επαναστατική Κυβέρνηση των Ορεινών με επικεφαλής το Ροβεσπιέρο; Ποια τ’ αποτελέσματά τους;
14)     Να δώσετε σύντομες επεξηγήσεις έκτασης 2-3 σειρών για τους παρακάτω όρους: Διευθυντήριο, Ιερή Συμμαχία, Παλινόρθωση
15)    Ποια θέματα απασχόλησαν το Συνέδριο της Βιέννης (1815);
16)     Ποια επίδραση είχε η Συνθήκη του Κιουτσούκ-Καϊναρτζή στο ελληνικό εμπόριο;
17)    Ποια στάση κράτησε η ορθόδοξη εκκλησία απέναντι στις ιδέες του Διαφωτισμού;
18)    Τι γνωρίζετε για τους κλέφτες και τους αρματολούς;
19)    Να δώσετε σύντομες επεξηγήσεις έκτασης 2-3 σειρών για τους παρακάτω όρους: Φαναριώτες, προεστοί, Ορλοφικά
20)    Ποια επαναστατικά κινήματα εναντίον της οθωμανικής κυριαρχίας έλαβαν χώρα κατά τις αρχές του 18ου αιώνα;
21)    Να ερμηνεύσετε τον όρο Νεοελληνικός Διαφωτισμός
22)    Τι πρέσβευαν οι υποστηρικτές του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και ποια ήταν η αντίδραση κάποιων λογίων απέναντι στις θέσεις τους;







Ερωτήσεις αντιστοίχισης

1)    Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με εκείνους της στήλης Β :

Α                Β
1.Γενική βούληση                α. Κορδελιέροι-Ιακωβίνοι
2.Φωτισμένη Δεσποτεία            β. Νέα Πολιτική Διοίκηση
3. Λέσχες                    γ.Ρουσό
4.Πρώτος Πρόεδρος των ΗΠΑ        δ.Αικατερίνη Β΄ της Ρωσίας
5. Ρήγας Βελεστινλής                ε. Τζορτζ Ουάσιγκτον


2)    Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με εκείνους της στήλης Β :
Α                Β
1.Διακήρυξη Αμερικάνικης Ανεξαρτησίας    α. 1815
2.Κατάληψη Βαστίλης            β.14 Ιουλίου 1789
3.Συνέδριο Βιέννης                γ.4 Ιουλίου 1776
4. Ορλοφικά                    δ. 1770



Ερωτήσεις τύπου σωστό – λάθος

Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές (Σ) ή λανθασμένες (Λ) . Να διορθώσετε όσες προτάσεις θεωρείτε λανθασμένες.

1. Η θεωρία του κοινωνικού συμβολαίου διατύπωθηκε από τον Μοντεσκιέ.       Σ    Λ
2. Οι φυσιοκράτες υποστήριζαν ότι η οικονομία θα έπρεπε να αφεθεί να
     λειτουργήσει «φυσικά».                                    Σ    Λ
3. Το Σύνταγμα των ΗΠΑ βασίστηκε στην αρχή της διάκρισης των εξουσιών    Σ    Λ
4. Η Εκκλησία στήριξε τη διάδοση των διαφωτιστικών ιδεών στον ελληνισμό   Σ    Λ
5. Οι κλέφτες ήταν ένοπλα σώματα οργανωμένα από την οθωμανική διοίκηση  Σ     Λ
6. Ο Κοραής δεχόταν αυτούσια τη δημοτική γλώσσα ως μέσο μόρφωσης των
     υπόδουλων Ελλήνων.                                    Σ     Λ



Ερώτηση ταξινόμησης

Να ξαναγράψεις τα γεγονότα που σου δίνονται παρακάτω, βάζοντάς τα στη σωστή χρονική σειρά (ξεκινώντας από το παλαιότερο και καταλήγοντας στο νεότερο).

-Κατάληψη των ανακτόρων των Βερσαλιών
-Όρκος του σφαιριστηρίου
-Κατάληψη των ανακτόρων του Κεραμεικού
-Κατάληψη της Βαστίλης
-Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη



Ερωτήσεις κρίσεως – συνδυαστικές

1. Να εντοπίσετε επιδράσεις εκπροσώπων του Διαφωτισμού στο γαλλικό Σύνταγμα του 1791.

2. Να συγκρίνετε το απόσπασμα της Αμερικανικής Διακήρυξης της Ανεξαρτησίας (4 Ιουλίου 1776) με τα τρία πρώτα άρθρα της Γαλλικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη και ν’αναφερθείτε στις κοινές τους επιρροές.

Η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας

Θεωρούμε ως αλήθειες αυταπόδεικτες ότι όλοι οι άνθρωποι πλάστηκαν ίσοι, ότι προικίστηκαν από τον Δημιουργό τους με μερικά απαράγραπτα δικαιώματα, όπως αυτά της ζωής, της ελευθερίας και της αναζήτησης της ευτυχίας. Για να εξασφαλιστούν αυτά τα δικαιώματα, καθιερώθηκαν οι κυβερνήσεις των ανθρώπων, αντλώντας τη δίκαιη εξουσία τους από τη συγκατάθεση των κυβερνωμένων. Όποτε οποιαδήποτε μορφή διακυβέρνησης έρθει σε αντίθεση με αυτές τις αρχές, είναι δικαίωμα του λαού να την αλλάξει ή να την καταργήσει και να καθιερώσει νέα κυβέρνηση βασισμένη σε αυτές τις αρχές και οργανωμένη με τέτοιο τρόπο, ώστε να θεωρείται από τον λαό πιο αποτελεσματική για την εξασφάλιση της ευτυχίας των πολιτών.
    Προοίμιο της Διακήρυξης, 4 Ιουλίου 1776




Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη, 1789
   
1. Οι άνθρωποι γεννιούνται και παραμένουν ελεύθεροι κι έχουν τα ίδια δικαιώματα.

2. Σκοπός κάθε πολιτικής οργάνωσης είναι να διαφυλάσσει τα φυσικά και απαράγραπτα δικαιώματα του ανθρώπου. Τα δικαιώματα αυτά είναι η ελευθερία, η ιδιοκτησία, η ασφάλεια και η αντίσταση στην καταπίεση.

3. Το έθνος είναι αποκλειστική πηγή κάθε εξουσίας. Κανένα συλλογικό σώμα, κανένα άτομο δεν μπορεί να ασκεί εξουσία που δεν απορρέει από το έθνος.




Ερωτήσεις από τις πηγές

1)    Αφού μελετήσετε την παρακάτω πηγή και με βάση τις ιστορικές σας γνώσεις ν’απαντήσετε στο ερώτημα : Σε ποιους και με ποιο τρόπο επιβάλλονταν οι φόροι στη Γαλλία τις παραμονές της Γαλλικής Επανάστασης;

«Οι φόροι κατανέμονταν στις επαρχίες, στα χωριά και στα άτομα ανάλογα με τη διάθεση του διοικητή, ο οποίος, όταν ήθελε, μπορούσε να καθορίσει απαλλαγές, αυξήσεις ή μειώσεις των φόρων. Μια παρόμοια απόλυτη δύναμη, από την οποία κανείς δεν μπορούσε να ξεφύγει, ήταν φυσικό να καταλήγει σε τυραννία. Αναγκαστικά οι φίλοι, οι γνωστοί, οι ευνοούμενοι του διοικητή και οι φίλοι των φίλων του που σχημάτιζαν μια ατέλειωτη αλυσίδα από γνωριμίες ευνοούνταν από την κατανομή των φόρων σε βάρος άλλων.»

            Α.Γιουνγκ, ταξίδια στη Γαλλία στα 1787, 1788 και 1789.


2)    Αφού μελετήσετε το κείμενο που ακολουθεί να απαντήσετε στο ακόλουθο ερώτημα: Ποια προβλήματα προκύπτουν όταν το μοναρχικό πολίτευμα δε λειτουργεί σωστά, κατά το Μοντεσκιέ;

«Η μοναρχία αποδυναμώνεται, όταν ο ηγεμόνας, συγκεντρώνοντας όλη την εξουσία στο πρόσωπό του, συγκεντρώνει το κράτος στην πρωτεύουσα, την πρωτεύουσα στην αυλή του και την αυλή αποκλειστικά στο πρόσωπό του. Η μοναρχική εξουσία φθείρεται, όταν τα ανώτερα αξιώματα του κράτους επιβραβεύουν την πιο χαμηλή στάθμη δουλικότητας, όταν ο ηγεμόνας δε σέβεται το λαό του και αντίθετα χρησιμοποιεί τα ευτελέστερα εργαλεία της αυταρχικής εξουσίας. Διαφθείρεται ακόμα περισσότερο, όταν η τιμή βρίσκεται σε αντίθεση με τα αξιώματα και όταν κανείς μπορεί να είναι συγχρόνως παλιάνθρωπος  και γεμάτος παράσημα. Η μοναρχική εξουσία φθείρεται όταν άτομα ιδιαίτερα χαμηλής στάθμης αντιλαμβάνονται ότι θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν τη ματαιοδοξία του μεγαλείου με τη δουλικότητά τους και όταν αυτά τα άτομα πιστεύουν ότι ενώ οφείλουν τα πάντα στον ηγεμόνα συγχρόνως δεν οφείλουν τίποτα στην πατρίδα τους.»
            Μοντεσκιέ, Το Πνεύμα των Νόμων


3)    Αφού μελετήσετε το κείμενο που ακολουθεί να απαντήσετε στο ακόλουθο ερώτημα: Ποιοι κίνδυνοι προβάλλονται αναφορικά με την επίδραση που θα έχει η διάδοση των ιδεών του Διαφωτισμού στους νέους;

Ο Φαναριώτης Αλέξανδρος Κάλφογλου (1794) κρούει τον κώδωνα του κινδύνου

«Και στην Πόλιν πολλοί νέοι άρχισαν να φωτισθούν/ από Γάλλους αθεΐας δόγματα να διδαχθούν/…Λέγουν: Έχομεν βιβλία και ρομάντζα γαλλικά/ όλα τάλλα τα βιβλία είναι μελαγχολικά/…Εκκλησίας και νηστείας, προσευχάς και τα λοιπά/ κάθε φωτισμένος νέος στο εξής δεν αγαπά/…Μιραμπώ, Ρουσσώ, Βολταίρου, εγκαυχώνται μαθηταί/ αν και δεν τους εννοούσι, ουτ’ανέγνωσαν ποτέ.»

    Πηγή : ΙΕΕ, τ.ΙΑ΄,σελ.132







ΕΝΟΤΗΤΕΣ  22 – 23

Ερωτήσεις κλειστού τύπου – σύντομης απάντησης

1)    Τι προέβλεπε η Συνθήκη του Αγ.Στεφάνου και για ποιο λόγο δεν εφαρμόστηκε;
2)    Τι προέβλεπε το Συνέδριο του Βερολίνου για τους υπόδουλους βαλκανικούς λαους;
3)    Ποια εδάφη ενσωματώθηκαν στο ελληνικό βασίλειο το 1881;
4)    Τι ήταν οι εθνικές γαίες και πως διαχειρίστηκε το ελληνικό κράτος το ζήτημα αυτό;
5)    Τι συνέβη με τα τσιφλίκια μετά την ενσωμάτωση της Θεσσαλίας στο ελληνικό κράτος;
6)    Για ποιους λόγους η βιομηχανία αναπτύχθηκε με αργούς ρυθμούς στην Ελλάδα;
7)    Να δώσετε σύντομες επεξηγήσεις έκτασης 2-3 σειρών για τους παρακάτω όρους: μακεδονικό ζήτημα, κομιτατζήδες, Νεότουρκοι, αστικοποίηση


Ερώτηση κρίσεως

Ποια από τις Ευρωπαϊκές Δυνάμεις, κατά τη γνώμη σας, θίχτηκε από τα προβλεπόμενα του Συνεδρίου του Βερολίνου; Να τεκμηριώσετε την άποψή σας.


Ερωτήσεις από τις πηγές

1)Ποιες οι επιδιώξεις της εξωτερικής πολιτικής της Αγγλίας, με βάση την επιστολή του Βρετανού Υπουργού Εξωτερικών Salisbury προς τον Άγγλο επιτετραμμένο Wyndham που ακολουθεί;

« Είναι εξαιρετικά δύσκολο να τα έχεις καλά, την ίδια στιγμή, με τον ιδιοκτήτη και τον κληρονόμο του. Έχουμε ανάγκη και των δυο (σημ.: Ελλάδα και Τουρκία) για να συγκρατήσουμε τη σλαβική επέκταση…Απομένει όμως αρκετή ζωή στην Τουρκία, και η Ελλάς, στη σημερινή της κατάσταση, είναι ανίκανη να την αντικαταστήσει. Είναι αναγκαίο για το σκοπό μας, η αποσύνθεση της Τουρκίας και η ανάπτυξη της Ελλάδος να εξελίσσονται με τον ίδιο ρυθμό. Οι ελληνικοί πόθοι δεν πρέπει να εμποδισθούν, αλλιώς οι Έλληνες θα στραφούν προς άλλη κατεύθυνση για να παρηγορηθούν. Εφόσον έχουν στομάχια που ζητούν περισσότερη τροφή, θα πρέπει έξυπνα να τραφούν με ονειροπολήματα…»
            ( ΙΕΕ, τ.ΙΓ, σελ.346)


2)    Αφού μελετήσετε το παρακάτω απόσπασμα, ν’απαντήσετε στο εξής ερώτημα: Ποιες οι προθέσεις του κινήματος των Νεοτούρκων με βάση το κείμενο που ακολουθεί;
(Ένας από τους ηγέτες των Νεοτούρκων, ο Ταλαάτ, αποκαλύπτει τις προθέσεις του κινήματος) :

«Γνωρίζετε ότι το σύνταγμα διακηρύσσει την ισότητα μεταξύ μουσουλμάνων
και γκιαούρηδων, αλλά αντιλαμβάνεσθε και αισθάνεσθε όλοι ότι αυτό είναι αδύνατον. Ο ιερός νόμος, όλο το παρελθόν μας και τα αισθήματα εκατοντάδων χιλιάδων μουσουλμάνων, αλλά και των ίδιων των γκιαούρηδων, που πεισματικά αντιδρούν σε κάθε προσπάθειά μας να τους εξοθωμανίσουμε, αποτελούν αδιαπέραστο εμπόδιο για την επιβολή πραγματικής ισότητας…»
    (ΙΕΕ,τ.ΙΔ, σελ.255)


ΕΝΟΤΗΤΑ 34

Ερωτήσεις κλειστού τύπου – σύντομης απάντησης

1) Ποιες από τις Συνθήκες που σφράγισαν τη λήξη του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου αφορούν την Ελλάδα και ποιες εδαφικές διεκδικήσεις της δικαιώθηκαν;

3)    Τι ήταν η Κοινωνία των Εθνών και για ποιο λόγο απέτυχε να δικαιώσει το ρόλο της;


ΕΝΟΤΗΤΕΣ 59 – 60

Ερωτήσεις κλειστού τύπου – σύντομης απάντησης

1) Ποιοι παράγοντες οδήγησαν στην ευρωπαϊκή ενοποίηση;
2) Ποια είναι τα κύρια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
3)Για ποιο λόγο καθυστέρησε η επίσημη ένταξη της χώρας μας στην ΕΟΚ, μολονότι η αρχική συμφωνία σύνδεσης το 1961;

Ερώτηση αντιστοίχισης

Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με τις ημερομηνίες της στήλης Β:
       
        Α                Β
1. ΕΚΑΧ                α. 2002
2. ΕΟΚ                β. 1992
3. Ενιαία Ευρωπαϊκή Πράξη    γ.1951
4.Συνθήκη Μάαστριχτ        δ.1981
5. Επίσημς ένταξη Ελλάδας     ε.1986
     Στην ΕΟΚ
6. Κυκλοφορία του ευρώ στην     στ.1957
    Ελλάδα



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου